Γράφει ο Θεμιστοκλής Μπάκας
Το υψηλό κόστος στέγασης απασχολεί όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση, ήδη πολλές χώρες εφαρμόζουν μέτρα και πολιτικές με στόχο να αναχαιτίσουν τη ραγδαία αύξηση. Η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει στην άμεση υλοποίηση του σχεδίου στεγαστικής πολιτικής με πολιτικές που θα διευρύνουν τους δικαιούχους.
Το προσαυξημένο κόστος στέγασης πλέον, δεν αφορά αποκλειστικά τα κατώτερα οικονομικά στρώματα που βρίσκονται κοντά στον κίνδυνο φτώχειας ή τα ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά, πλήττει και άτομα των οποίων τα εισοδήματα είναι, αφενός, υψηλότερα για να δικαιούνται κοινωνική κατοικία, αφετέρου, όμως, πολύ χαμηλά για να μπορούν να στεγαστούν υπό τις συνθήκες της ιδιωτικής αγοράς, ιδιαίτερα μετά την αύξηση του κόστους στην ενέργεια.
Μη ξεχνάμε ότι, οι ζητούμενες αυξήσεις στην ανανέωση των μισθωτηρίων συμβολαίων τριετίας που λήγουν το 2022, αγγίζουν ακόμη και το 25%. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον μήνα Μάιο, καταγράφουν αύξηση του κόστους στέγασης (ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα) κατά 35% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021.
Είναι σημαντικό που η χώρα μας τείνει να αποκτήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στεγαστικής πολιτικής, αλλά ο σχεδιασμός θα πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα και παράλληλα να διευρυνθεί και να αφορά και τη μεσαία οικονομική τάξη που βάλλεται και συνεχώς συρρικνώνεται, καθώς και τους νέους που εργάζονται με τον κατώτατο μισθό. Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι οι έκτακτες καταστάσεις απαιτούν και έκτακτα μέτρα.
Μέτρα που μπορεί να θεσμοθετήσει η Πολιτεία άμεσα για την αντιμετώπιση της ραγδαίας αύξησης του κόστους στέγασης μερικά εκ των οποίων με προκαθορισμένη χρονική διάρκεια:
1) Πολεοδομικά κίνητρα για την ενίσχυση της στεγαστικής πολιτικής, κίνητρα που δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό:
Αύξηση συντελεστή δόμησης κατά 45% (20% Κοινωνική Στέγη +25% όφελος επενδυτή) – Προϋποθέσεις
ειδικό στεγαστικό κίνητρο δημιουργίας αγοράς προσιτού ενοικίου.
Με τα άνωθεν απαλείφεται η περίπτωση χαρακτηρισμού μιας περιοχής ως «εργατικές ή και κοινωνικές κατοικίες» διότι σε κάθε νέα κατασκευή που θα ανεγείρεται σε περιοχές ενδιαφέροντος του εκάστοτε κατασκευαστή, ελάχιστα διαμερίσματα θα παραχωρούνται στον Κυπριακό Οργανισμό Αναπτύξεως Γης.
2) Φορολογικά κίνητρα για μακροχρόνιες μισθώσεις άνω των 5 ετών με προοδευτική φορολογική απαλλαγή για τα εισοδήματα που λαμβάνονται από τον ιδιοκτήτη.
3) Φορολογικά κίνητρα για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων που θα ανανεώσουν εντός του 2022-2023 τη μισθωτική σύμβαση στον ίδιο εκμισθωτή χωρίς αύξηση του ενοικίου ιδιαίτερα τη στιγμή που ο πληθωρισμός καλπάζει.
4) Φορολογικές εκπτώσεις στους ιδιοκτήτες που μειώνουν τα ενοίκιά τους, ένα μέτρο που μελετά ήδη η Ισπανία.
5) Αξιοποίηση των αδήλωτων ακινήτων – αγνώστου ιδιοκτήτη, της τοπικής
αυτοδιοίκησης και του Δημοσίου που δεν χρησιμοποιούνται.
6) Επιδότηση ενοικίου σε ευρύτερες ομάδες πολιτών κι όχι μόνο σε όσους λαμβάνουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.
7) Εγγύηση της ιδίας συμμετοχής αγοράς κατοικίας για νέα ζευγάρια.
8) Φορολόγηση των κενών οικιστικών ακινήτων με απαλλαγή στην περίπτωση κατοίκησής τους.
9) Εκπτωση μέρους της δαπάνης των τόκων στεγαστικού δανείου για απόκτηση κύριας κατοικίας με προσαυξημένο συντελεστή για τα νέα ζευγάρια.
10) Επαναφορά της έκπτωσης φόρου για το ενοίκιο κύριας κατοικίας με προσαυξημένο συντελεστή για τα νέα ζευγάρια.
11) Επαναφορά της έκπτωσης φόρου ενοικίου για τους φοιτητές που σπουδάζουν σε άλλη πόλη.
12) Φορολογικά και χρηματοδοτικά κίνητρα σε ιδιοκτήτες ακινήτων που χαρακτηρίζονται ως υποβαθμισμένα – εγκαταλελειμμένα.
Ο Θεμιστοκλής Μπάκας είναι πρόεδρος Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates