Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί καλύτερος έλεγχος των τιμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τότε θεωρείται βέβαιο πως η ελληνική κυβέρνηση θα κινηθεί μονομερώς, με βασικό εργαλείο τη συνέχιση της πολιτικής των επιδοτήσεων,
Της Πηνελόπης Γκάλιου
Καθοριστική, σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης που μαστίζει την Ευρώπη, είναι η εβδομάδα που ξεκινάει με το Μέγαρο Μαξίμου να έχει στραμμένο το βλέμμα του στις όποιες αποφάσεις ληφθούν στην επερχόμενη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. Στις 20 και 21 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες.
Στο τραπέζι των 27 ηγετών παραμένει η πρόταση του Έλληνα πρωθυπουργού για επιβολή πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου η οποία και να συγκεντρώνει την υποστήριξη των δεκαπέντε από τα 27 κράτη μέλη, με την ελληνική πλευρά πολλάκις να έχει τονίσει ότι είναι αναγκαία μία ευρωπαϊκή λύση. Για το λόγο αυτό, η Αθήνα αναμένεται να δώσει μία ακόμη σκληρή μάχη μάχη στη σύνοδο, ταυτόχρονα όμως κρατάει και μικρό καλάθι λόγω της προσέγγισης κυρίως του Βερολίνου, καθώς η κυβέρνηση Σολτς εμφανίζεται να κινείται μονομερώς για την αντιμετώπιση του προβλήματος στη Γερμανία. Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, πάντως, είναι σχεδόν βέβαιον ότι θα υπάρξει απόφαση για την κοινή προμήθεια φυσικού αερίου από τα κράτη μέλη το 2023, κατά τα πρότυπα των εμβολίων του κορωνοϊού, ενώ αντιθέτως, αναγνωρίζεται πως η επίτευξη ομοφωνίας για την επιβολή πλαφόν παραμένει εξαιρετικά δύσκολο και αβέβαιο εγχείρημα.
Οι αποφάσεις των 27 Ευρωπαίων ηγετών σε κάθε περίπτωση θα λειτουργήσουν και ως “ντόμινο” για τις αντίστοιχες αποφάσεις που θα πρέπει να λάβει το επόμενο διάστημα και σε εθνικό επίπεδο το Μέγαρο Μαξίμου, σταθμίζοντας το ευρωπαϊκό σχέδιο που θα επιλεγεί αλλά και ταυτόχρονα τις ελληνικές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας, ώστε να χαράξει το “επικαιροποιημένο” ελληνικό σχέδιο στήριξης των νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έναντι της συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης και του χειμώνα που είναι προ των πυλών, εξετάζεται η προοπτική ενός νέου πακέτου στήριξης με έμφαση σε πρώτη φάση στις αυξημένες τιμές του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης. ‘Αλλωστε ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης την Παρασκευή κατά την “ώρα του πρωθυπουργού” στη Βουλή άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο παρέμβασης στο πετρέλαιο κίνησης την ώρα που παρατηρείται το πρωτόγνωρο φαινόμενο, να κοστίζει περισσότερο απο την τιμή της βενζίνης. Εξάλλου, ο πρωθυπουργός πραγματοποιεί πλέον σε εβδομαδιαία βάση συσκέψεις για όλες τις πτυχές του ενεργειακού, με τις τελικές αποφάσεις να συναρτώνται από σειρά παραγόντων και να μην αναμένονται πριν τα τέλη Οκτωβρίου ή τις αρχές του Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές και σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί καλύτερος έλεγχος των τιμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τότε θεωρείται βέβαιο πως η ελληνική κυβέρνηση θα κινηθεί μονομερώς, με βασικό εργαλείο τη συνέχιση της πολιτικής των επιδοτήσεων, όπως επανειλημμένα έχει διαβεβαιώσει και ο πρωθυπουργός, ότι δηλαδή για όσο συνεχίζεται η ενεργειακή κρίση θα συνεχίζεται και η στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Πάντως, είναι πλέον σαφές πως το Μέγαρο Μαξίμου δεν αναμένεται να κινηθεί στη λογική μέτρων όπως μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη ή η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα. Πρόκειται για μέτρα που πιέζει η αντιπολίτευση, αλλά ωστόσο, το Μέγαρο Μαξίμου κρίνει ότι πρόκειται για μέτρα που είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν το τελικό όφελός τους θα φτάσει στους καταναλωτές ή θα χαθεί στην πορεία των προϊόντων από την παράγωγη στα ράφια της λιανικής, ενώ αναφορικά με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, υπερτερεί το όφελος που αποδίδει στα δημόσια έσοδα.
Πηγή: skai.gr
Διαβάστε τις Ειδήσεις σήμερα και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.
Ακολουθήστε το Skai.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.