Στρατηγικές κινήσεις που καθορίζουν την πορεία της τα επόμενα χρόνια πραγματοποιεί η Aegean τη φετινή χρονιά κατά την οποία συμπληρώνονται και 25 χρόνια από την ίδρυσή της.
Δίχως αμφισβήτηση, η Aegean, τα τελευταία χρόνια, αφότου ξεπέρασε την μεγάλη κρίση της πανδημίας μεγεθύνεται συνεχώς. Είτε προσθέτει νέους προορισμούς στο δίκτυό της είτε πραγματοποιεί κινήσεις που αλλάζουν τα πάντα στο εγχώριο οικοσύστημα αερομεταφορών, όπως, για παράδειγμα, η δημιουργία τεχνικής βάσης συντήρησης αεροσκαφών και κέντρου εκπαίδευσης πληρωμάτων.
Ωστόσο, από τις αρχές του 2024, η διοίκηση της αεροπορικής έχει προχωρήσει σε ένα μπαράζ στρατηγικών αποφάσεων που ενισχύουν δραματικά τη θέση της έναντι του ανταγωνισμού.
Η αεροπορική ανακοίνωσε, χθες, τα μεγέθη της για το α’ εξάμηνο, βάσει των οποίων ενίσχυσε τον τζίρο κατά 10%, σε 749,1 εκατ. ευρώ. Εμφάνισε αυξημένα κατά 6%, σε 147,6 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη που συνιστούν ρεκόρ και αύξησε κατά 9%, σε 7,3 εκατ. άτομα και τον αριθμό των επιβατών της.
Τα warrants
Ειδικότερα, η Aegean άσκησε (σε συνέχεια απόφασης του δ.σ. της εισηγμένης στα μέσα Δεκεμβρίου), αρχές της χρονιάς, το δικαίωμα προαίρεσης για την απόκτηση των τίτλων κτήσης των μετοχών του δημοσίου (warrants). Για την απόκτησή τους κατέβαλε το ποσό των 85,4 εκατ. ευρώ, σηματοδοτώντας με τον τρόπο αυτό το τέλος του κύκλου του κορωνοϊου. Παρόλ’ αυτά, η αεροπορική κατάφερε να αυξήσει τα ταμειακά διαθέσιμα, τις δεσμευμένες καταθέσεις και τα άμεσα ρευστοποιήσιμα χρηματοοικονομικά στοιχεία σε 814,3 εκατ. ευρώ τέλη Ιουνίου 2024 από 706,2 εκατ. ευρώ τέλη του 2023.
Τα αεροσκάφη μεγάλης εμβέλειας
Η επόμενη κίνηση-ματ που πραγματοποίησε η αεροπορική αφορά την παραγγελία τεσσάρων αεροσκαφών Α321neo που θα έχουν τη δυνατότητα πτήσεων μεγαλύτερης εμβέλειας, διάρκειας έως και 7,5 ωρών. Έτσι, η Aegean θα καταφέρει, με χρονικό ορίζοντα το 2027, να επιχειρεί σε αγορές πέρα από την Ε.Ε., στην περιοχή του Κόλπου, στην Κεντρική Αφρική.
Αλλά και σε περιοχές της Ασίας που λόγω της γεωγραφικής θέσης στο νοτιοανατολικό άκρο της Ευρώπης μπορούν να εξυπηρετηθούν με μια μεγαλύτερης εμβέλειας έκδοση των A321neo αεροσκαφών. Να σημειώσουμε ότι η αεροπορική το πρώτο εξάμηνο του 2024 παρέλαβε τρία νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, έχοντας παραλάβει συνολικά 31 αεροσκάφη από τα τέλη του 2019.
Στις 30.06.2024 ο στόλος του ομίλου αριθμούσε 81 αεροσκάφη εκ των οποίων 11 ιδιόκτητα αεροσκάφη (2 Airbus neo, 6 Airbus ceo, 3 ATR 72-600) από 4 στις 31.12.2019.
Hub υπηρεσιών υποστήριξης
Δίνοντας έμφαση στη συντήρηση πτητικών μέσων και στην εκπαίδευση πληρωμών, η Aegean αποφάσισε τέλη 2022 να επενδύσει 140 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ολοκληρωμένου οικοσύστημα υπηρεσιών υποστήριξης για την αερομεταφορά σε τρία κτίρια 85.000 τετραγωνικών μέτρων στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Να δημιουργήσει δηλαδή, τεχνική βάση βαριάς συντήρησης αεροσκαφών έως 10 θέσεων και να εγκαταστήσει κέντρο προσομοιωτών πτήσεων και εκπαίδευσης πληρωμάτων με έξι προσομοιωτές.
Το χάνγκαρ της Aegean θα επιτρέπει την υποστήριξη (π.χ. βαριά συντήρηση) των αεροσκαφών και την εκπαίδευση πληρωμάτων και τρίτων εταιρειών, οι οποίες θα αποτελέσουν, σταδιακά, έναν νέο διακριτικό επιχειρηματικό τομέα του αερομεταφορέα. Ποιοι είναι οι καρποί της εν λόγω κίνησης; Το πρώτο εξάμηνο του 2024 το Κέντρο Εκπαίδευσης Πληρωμάτων με τους 4 προσομοιωτές πτήσης παρείχε υπηρεσίες για την κάλυψη των αναγκών τόσο της AEGEAN όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών.
Για τη βάση συντήρησης αεροσκαφών, ο όμιλος έλαβε την πιστοποίηση ως φορέας συντήρησης αεροσκαφών και ήδη έχει συνάψει συμφωνίες για την παροχή υπηρεσιών σε τρίτους. Το προσεχές, δε, διάστημα θα πραγματοποιήσει τα εγκαίνια της τεχνικής βάσης, ενώ αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία και τα φωτοβολταϊκά.
Η συμφωνία με τη Volotea
Μόλις πριν από μερικές ημέρες, η εταιρεία ανακοίνωσε την επένδυσή 25 εκατ. ευρώ στη Volotea, έναν από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους στην Ευρώπη με έδρα τη Βαρκελώνη. Η αρχική επένδυση των 25 εκατ. ευρώ πραγματοποιείται με την από κοινού συμμετοχή της AEGEAN με τους υφιστάμενους μετόχους της Volotea σε αύξηση κεφαλαίου έως 50 εκατ. ευρώ μέσω της έκδοσης μετατρέψιμου χρηματοπιστωτικού μέσου (δανείου) με δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη.
Υπό την αίρεση συγκεκριμένων προϋποθέσεων, κυρίως σχετικών με την οικονομική απόδοση της Volotea το 2024, δύναται να πραγματοποιηθεί και δεύτερη εκταμίευση ύψους 50 εκατ. ευρώ του μετατρέψιμου ομολογιακού το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Και σε αυτή η AEGEAN θα συμμετέχει επίσης με ποσό ύψους 25 εκατ. ευρώ.
Συνεπώς, η συνολική αύξηση κεφαλαίου δύναται να ανέλθει σε έως 100 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή της AEGEAN να ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που η αρχική συμμετοχή της πρώτης εκταμίευσης της AEGEAN μετατραπεί σε μετοχές, τότε η επένδυσή της θα ισοδυναμεί σε μερίδιο 13% στη Volotea ενώ στην περίπτωση που εκταμιευθεί και η δεύτερη δόση και μετέπειτα μετατραπεί σε μετοχές τότε το συνολικό ποσοστό της AEGEAN στη Volotea θα ανέλθει στο 21%.
Με την κίνηση αυτή, που αναμένεται να εφαρμοστεί σταδιακά την επόμενη τριετία, Volotea και Aegean θα έχουν εμπορική συνεργασία, η οποία, αρχικά, θα επικεντρωθεί στη διάθεση των προϊόντων του ενός αερομεταφορέα από τον διαδικτυακό τόπο του άλλου.
Όπως και στην περαιτέρω εκμετάλλευση του διεθνούς δικτύου από/προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, όπως Ηράκλειο, Ρόδος, Χανιά, προς/από βασικές ευρωπαϊκές αγορές όπως Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία Κι αυτό ούτως ώστε να προσφέρονται περισσότερες επιλογές στους επιβάτες με την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των πόρων και της επένδυσης των δύο εταιρειών.
Θα συνεργαστούν και στους τομείς παροχής υπηρεσιών συντήρησης καθώς και εκπαίδευσης πληρωμάτων για την κάλυψη μέρους των αναγκών της Volotea από την Aegean.
To άρθρο Οι κινήσεις-ματ της Aegean και τα ρεκόρ δημοσιεύτηκε στο NewsIT .
[Πηγή:]www.newsit.gr