Σενάρια για την σύνδεση Ελληνικού – Αεροδρομίου μέσω της Σήραγγας Αργυρούπολης

Υπό εξέταση μπαίνει η σύνδεση του πόλου του Ελληνικού με το Αεροδρόμιο της Αθήνας, Ελ.Βενιζέλος, μέσω της Σήραγγας Αργυρούπολης. Σε μία εξαιρετικής σημασίας κίνηση την Παρασκευή (01/11) σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, υπεγράφη μεταξύ των Υπουργείων Υποδομών- Μεταφορών και Ενέργειας-Περιβάλλοντος μνημόνιο συνεργασίας. Στο πλαίσιο της συνεργασίας, αποφασίστηκαν οι διαδικασίες καθορισμού των κριτηρίων αξιολόγησης και του βάρους αυτών, καθώς και η διαδικασία αξιολόγησης των οδικών αξόνων της Αττικής που θα υλοποιηθούν στο επόμενο διάστημα που δείχνουν να κλειδώνουν στο βασικό σενάριο.

Στο κείμενο εργασίας που συντάχθηκε από κοινή ομάδα εργασίας επισημαίνεται η θέληση από τις δύο πλευρές για συνεργασία των δύο Υπουργείων στα ζητήματα ενεργοποίησης και ευθυγράμμισης με το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής, σε συνέχεια των όσων ειπώθηκαν στην κοινή συνάντηση που είχαν οι Γενικοί Γραμματείς του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ.κ. Σταθόπουλος Νίκος και Καραγιάννης Γιώργος με το Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Μπακογιάννη Ευθύμιο.

ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΕΡΓΑ

Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές συζητούνται επίσης τόσο σε επίπεδο Γενικών Γραμματέων των δυο Υπουργείων όσο και μεταξύ των υπηρεσιών τους θέματα που αφορούν σημαντικά έργα δομικών παρεμβάσεων προτεραιότητας, τόσο για το ΡΣΑ, όσο και για τον προγραμματισμό του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών που αφορούν την επέκταση της Λ.Κύμης, την επέκταση προς Ραφήνα μέσω του Αεροδρομίου, η αστική σήραγγα Ηλιούπολης (ολοκλήρωση Ενδιάμεσου Οδικού Δακτυλίου της Αθήνας), η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος κλπ και η συσχέτιση των έργων αυτών με την ανάπτυξη του δικτύου των Μέσων Σταθερής Τροχιάς (Μετρό, Ελαφρύ Μετρό / Τραμ και Προαστιακός), όπως προβλέπεται στο ΡΣΑ. Επίσης στον άξονα συνεργασίας, εντάσσεται και η διερεύνηση λύσεων για την οδική διασύνδεση Ελληνικού-Αεροδρομίου Ελ.Βενιζέλος.

Η οριστικοποίηση της επένδυσης του Ελληνικού παίζει καταλυτικό πλέον ρόλο για την σύνδεση της περιοχής με το Αεροδρόμιο και αποτελεί αναγκαιότητα, αν σκεφτεί κανείς τους κυκλοφοριακούς φόρτους που πρόκειται να δεχτεί η περιοχή με τη λειτουργία της. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει αυτόματα και πρόκριση προς υλοποίηση της Σήραγγας Αργυρούπολης (σε όποια μορφή αν αποφασιστεί).

Όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές στο ypodomes.com πρόκειται να εξεταστούν έξι βασικά σενάρια για το πως θα μπορούσε να γίνει αυτή η σύνδεση. Από το να έχουμε μία οδική σήραγγα, να έχουμε μία σήραγγα μέσου σταθερής τροχιάς (Μετρό ή Σιδηρόδρομος), εναλλακτικές διαδρομές (μέσω της Βάρης-Κορωπίου) κ.α.

Αυτό που έχει αξία προς το παρόν είναι ότι ενεργοποιείται ένα σενάριο που είχε ως έτος εκκίνησης το 2009, αυτό της Σήραγγας Αργυρούπολης. Πλέον δεν περιορίζεται στην εξέταση μόνο της οδικής διασύνδεσης αλλά στα πλαίσια μιας ολιστικής προσέγγισης και με πλήρη σεβασμό στο Ρυθμιστικό (για να αποφευχθούν περιπέτειες με προσφυγές στο ΣτΕ).

Η φανερή μετακίνηση του ενδιαφέροντος σε έργα σταθερής τροχιάς από τα κλασικά οδικά μπορεί τελικά να φέρει στην επιφάνεια ένα διπλό έργο σύνδεσης (οδικό-σταθερής τροχιάς) ή επικράτηση ενός έργου ΜΣΤ.

ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΗΡΑΓΓΑ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Αττική, «για τη βελτίωση προσβασιμότητας του πόλου ανάπτυξης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και της Νοτιοανατολικής Περιοχής της Αθήνας και της σύνδεσής τους με το νέο διεθνή αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» και την περιοχή των Μεσογείων, θα αξιολογηθούν εναλλακτικές λύσεις εξυπηρέτησης οδικών συνδέσεων υψηλών λειτουργικών χαρακτηριστικών, καθώς και μέσων σταθερής τροχιάς, ώστε να εξυπηρετούνται ταυτόχρονα οι στόχοι συμμετρικής κατανομής των μετακινήσεων στο αρτηριακό δίκτυο της πόλης, παράλληλα με την εξυπηρέτηση των πολεοδομικών στόχων αναδιάταξης του συστήματος εξυπηρέτησης των μετακινήσεων στην κεντρική περιοχή της, με αριστοποίηση των διαθέσιμων πόρων.

Παράλληλα, η λύση που θα επιλεγεί, θα είναι συμβατή με τους πολεοδομικούς στόχους ανάσχεσης της αστικής διάχυσης στην περιοχή των Μεσογείων και αρμονικής πολεοδομικής ένταξης των συνδετήριων κλάδων με το κύριο οδικό δίκτυο στη νοτιοανατολική περιοχή του Λεκανοπεδίου της Αττικής…»

Στο Παράρτημα του Νόμου 4277/1-8-2014 που με βάση το άρθρο 40 αποτελεί μαζί με τα συνοδευτικά 9 διαγράμματα κλίμακας 1:100000, αναπόσπαστο τμήμα του νόμου, στο άρθρο 30.4.4. αναφέρεται ότι: «…4. Ο άξονας της Σήραγγας Αργυρουπόλεως θα αξιολογηθεί ως μία εκ των εναλλακτικών λύσεων οδικής διασύνδεσης Ελληνικού-Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών…».

Πηγή YPODOMES