Mε τιμές από 9.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για τα σπίτια στα διώροφα συγκροτήματα, έως τις 32.000 ευρώ για τα ρετιρέ του ουρανοξύστη κατοικιών, έχουν γίνει μέχρι σήμερα οι πωλήσεις στις πρώτες οικιστικές ενότητες της μεγάλης επένδυσης στις εκτάσεις του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού από τη Lamda Development.
Η επιτυχία από τις πωλήσεις των σπιτιών και των οικοπέδων στις τρείς πρώτες οικιστικές ενότητες αναδεικνύονται σε σημείο – κλειδί για το έργο, του οποίου οι χρηματοδοτικές ανάγκες για το 2023, όπως ανέφερε χθες από το βήμα της γενικής συνέλευσης ο κ. Οδυσσέας Αθανασίου, διευθύνων σύμβουλος της Lamda, «είναι μειωμένες λόγω των εξαιρετικών προπωλήσεων, ενώ οι τράπεζες Eurobank, Πειραιώς και Alpha έχουν στηρίξει χρηματοδοτικά το έργο, αντίθετα με όσα μπορεί να λέγονται ότι μας έχουν εγκαταλείψει οι τράπεζες.
Το 2023 δε χρειάζονται δανειακά κεφάλαια κι επιπλέον χρειαζόμαστε χαμηλότερο δανεισμό. Το 2024 ο δανεισμός που χρειάζεται για το project είναι περισσότερο “χρονικός” και αφορά τις πληρωμές ΦΠΑ που επιστρέφονται. Για τη χρηματοδότηση, χωρίζουμε το Ελληνικό σε δύο διακριτά κομμάτια: Τις επιμέρους αναπτύξεις και τα εμπορικά κέντρα που περνούν κάτω από την ομπρέλα της Lamda Malls και για τα οποία μπορεί να υπάρξει κάποιος επιπλέον δανεισμός που θα περάσει ωστόσο στη Lamda Malls. Συνολικά, δανειοδοτικά κεφάλαια θα χρειαστούν από το 2025 και μετά».
Ακριβώς η πολύ καλή πορεία των πωλήσεων των κατοικιών φέρνουν πιο μπροστά τα πλάνα για περίπου 1.000 νέα σπίτια, τα οποία θα βγούν προς πώληση με τιμές αγοράς στην ευρύτερη περιοχή για τα καινούρια σπίτια, που μπορεί να φτάνουν τώρα από 7.000 ευρώ ανά τ.μ. ή ακόμη και 15.000 ευρώ ανά τ.μ.. Όσον αφορά τις υφιστάμενες αναπτύξεις στα οικιστικά έργα οι προπωλήσεις ανέρχονται αυτήν τη στιγμή στα 1,2 δισ. ευρώ, κυρίως στο ελληνικό κοινό.
Ειδικότερα, από τα 170 διαμερίσματα του ουρανοξύστη, το 96% των αγοραστών είναι Έλληνες και το υπόλοιπο 4% ξένοι, με τιμές από 10.000 ευρώ έως 32.000 ευρώ ανά τ.μ. για το ρετιρέ. Στα 110 διαμερίσματα των διώροφων συγκροτημάτων πάνω από 90% είναι οι Έλληνες αγοραστές, με τιμές από 9.000 – 14.000 ευρώ ανά τ.μ., ενώ για τα 28 οικόπεδα με τις βίλλες του παραλιακού μετώπου οι αγοραστές είναι στο 50% – 50%.
«Φέρνουμε άλλα 1.000 διαμερίσματα στην α’ φάση του έργου, στη μορφή ενός 50μετρου Πύργου κοντά στην παραλιακή, που θα αρχίσουμε να τα δείχνουμε σε ενδιαφερομένους αγοραστές προς το τέλος του μήνα. Επίσης, έχουμε κι άλλες αναπτύξεις κοντά στη Λ. Αλίμου και επίσης λίγο πάνω από την Ποσειδώνος».
Το σύνολο θα είναι κοντά στις 1.500 κατοικίες στην α’ φάση της πρώτης πενταετίας της επένδυσης, συμπεριλαμβανομένων και των κατοικιών από τις κοινοπρακτικές συνεργασίες της Lamda (βλ. ΤΕΜΕΣ, Οrilina, Brook Lane). Ενδεικτικά, περί τις 50 κατοικίες περιλαμβάνονται στον Πύργο Μικτής Χρήσης, που θα γίνει σε συνεργασία με την επενδυτική Βrook Lane και θα περιλαμβάνει και ξενοδοχείο με brand του ομίλου της Marriott.
Ελληνικό: Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα
Ο κ. Αθανασίου πήγε πίσω στον χρόνο και χαρακτήρισε την πενταετία 2014 – 2019 την πλέον δύσκολη, που «δημιούργησε την αίσθηση στο κοινό ότι δε θα γίνει ποτέ η επένδυση, κάτι που υπάρχει ακόμη και τώρα». Επιπλέον, έκανε λόγο για εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, ενώ το προσωπικό έχει υπερτριπλασιαστεί στη διάρκεια 2020 – 2023 με 657 εργαζομένους πλέον, και προοπτική να αυξηθεί σε πάνω από τους 750 στον επόμενο 1 – 1,5 χρόνο. «Το 22% αυτών που είναι στην εταιρεία είναι Έλληνες του εξωτερικού που ήρθαν πίσω».
Σε αυτήν τη φάση έχει ολοκληρωθεί ή βρίσκεται στο τελικό στάδιο ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός όλων των εμβληματικών κτιρίων (Πύργος Κατοικιών, εμπορικά κέντρα κ.ά.), με στόχο οι επενδύσεις στο Ελληνικό να αποτελούν σημείο αναφοράς για τη χώρα το 2026. Τα έργα για το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της χώρας, το Vouliagmenis Mall, θα ξεκινήσουν το 2024. Eνδεικτικά, εντός του επομένου διμήνου ανακηρύσσονται οι ανάδοχοι που θα αναλάβουν το πάρκο, το εμπορικό κέντρο Riviera Galleria, τους αθλητικούς χώρους και τον Πύργο Μικτής Χρήσης σε κοινοπραξία με την επενδυτική Brooklane.
Μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουν αρχίσει αρκετά άλλα έργα, όπως το mall στη Βουλιαγμένης, το Riviera Galleria, το ξενοδοχείο με την TEMEΣ και οι επώνυμες κατοικίες, οι βίλλες, η διαμόρφωση της παραλίας. Οι αθλητικές εγκαταστάσεις θα είναι έτοιμες προς το τέλος του 2024 έως αρχές 2025, ενώ αρχές 2026 θα έχουν ολοκληρωθεί οι χώροι πρασίνου.
Πρόοδος των εργασιών
Για τον Πύργο Κατοικιών (Bouygues – INTΡΑΚΑΤ), σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, είναι πιο μπροστά από το χρονοδιάγραμμα των εργασιών. Πρόκειται για ένα έργο που έχει τρία χρόνια μπροστά, ωστόσο έχει ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό η θεμελίωση, που είναι και το πιο δύσκολο κομμάτι σε ένα τέτοιο έργο και στο τέλος του έτους θα είναι ορατός ο δεύτερος όροφος στα 21 μέτρα. Η ολοκλήρωση του έργου τοποθετείται στο α’ τρίμηνο του 2026.
Για τα διώροφα κτίρια κατοικιών πίσω από τις βίλλες έχουν ολοκληρωθεί η κατεδάφιση των προϋπαρχουσών εγκαταστάσεων, πριν το τέλος του έτους θα φαίνονται οι κτιριακές αναπτύξεις με ορίζοντα ολοκλήρωσης επίσης το α’ τρίμηνο του 2026. «Έχουν πουληθεί όλα τα σπίτια και τα συμβόλαια θα αρχίσουν να υπογράφονται τον επόμενο μήνα», συμπλήρωσε ο κ. Αθανασίου.
Συνολικά, ανέρχονται στο 1,2 δισ. ευρώ οι προπωλήσεις στα οικιστικά έργα (ουρανοξύστη, condos, βίλλες) και ξεπερνά το 1,4 δισ. ευρώ, αν προστεθούν και οι αξίες των οικοπέδων που έχουν προπωληθεί. «Οι οικονομικοί όροι που υπογράφουμε είναι πέρα από κάθε προσδοκία και όλα τα κόστη έχουν αντισταθμιστεί. Ειδικά όσον αφορά τα κατασκευαστικά κόστη, το έργο ευνοείται ως ένα έργο real estate, που ως κλάδος αποτελεί βέλτιστο επενδυτικό αντιστάθμισμα έναντι του πληθωρισμού.
Όσον αφορά σε σχέση με τα ρίσκα για περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές στο μέλλον έχει κλειδώσει το κόστος κατασκευής του, όπως και στις υποδομές. Όσον αφορά τα επιτόκια που ανεβαίνουν, οι τιμές πώλησης υπερκαλύπτουν τις αυξήσεις κόστους».
Υποδομές και ΑΜΕΑ
Στα λοιπά έργα υπό κατασκευή και δη σε αυτά των υποδομών, στη Λεωφόρο Ποσειδώνος έχουν γίνει οι εκσκαφές για πάνω από το 50%, έχει σκυροδετηθεί το 1/4 με στόχο να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025. Τα έργα απολύμανσης (αγωγός 5,5 χιλιομέτρων για τα καύσιμα και απολύμανση χώματος από κηροζίνη, λάδια κτλ) ολοκληρώνονται φέτος το καλοκαίρι.
Το αντιπλημμυρικό του ρέματος Τραχώνων δημιουργείται από την αρχή κι έχει ολοκληρωθεί το 40% των έργων εκσκαφών. Επιπλέον, γίνονται και τα έργα μεταφυτεύσεων 3.000 δέντρων. Το κτίριο των ΑΜΕΑ θα ανοίξει το Σεπτέμβριο του 2023, πιο μπροστά από το χρονοδιάγραμμα».
SPV για γραφεία
Για τους γραφειακούς χώρους και σε συνέχεια της απόφασης των τραπεζών Πειραιώς και Eurobank να μείνουν εκτός, έναντι του αρχικού σχεδιασμού να εντάξουν τα γραφεία τους εντός της έκτασης, ο σχεδιασμός, όπως έχει ανακοινωθεί, είναι να δημιουργηθεί τελικά μία οντότητα, όπου θα μπουν οικόπεδα περί τα 100.000 τ.μ., που θα συμπληρωθούν από τις εκτάσεις όπου επρόκειτο να στεγαστεί η Eurobank.
Το σύνολο των γραφειακών χώρων που θα αναπτυχθούν στο Επιχειρηματικό Κέντρο της Λεωφόρου Βουλιαγμένης (Commercial Hub) θα περιλαμβάνει το όχημα ειδικού σκοπού (Special Purpose Vehicle – SPV) που θα ιδρύσει η Lamda, επιδιώκοντας συμφωνία είτε με έναν επενδυτή, είτε με περισσότερους. «Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον», σχολίασε ο κ. Αθανασίου.
Ο κ. Αθανασίου αναφέρθηκε και στις δραστηριότητες των εμπορικών κέντρων τόσο για τα καινούργια project του Ελληνικού, όσο και για την επικείμενη εισαγωγή της Lamda Μalls στο Χρηματιστήριο, αλλά και τις μαρίνες του ομίλου, όπου «υπάρχει υπερβάλλουσα ζήτηση, με 100% πληρότητα. Η χωρητικότητα στη Μαρίνα Φλοίσβου είναι 310 θέσεις και 337 στον Άγιο Κοσμά, με περαιτέρω σχεδιαζόμενες επενδύσεις, ώστε να εξυπηρετούνται μεγαλύτερα σκάφη έως το 2026. Έχουμε υποβάλει προσφορά για τη μαρίνα της Κέρκυρας και σε 3 μήνες περίπου θα γνωρίζουμε αν θα την αναλάβουμε, αυξάνοντας το χαρτοφυλάκιό μας».
Επιπλέον, η εταιρεία έχει επενδύσει και στον πολύ κρίσιμο τομέα της ενέργειας με την απόκτηση σε πρώτη φάση του 20% της R Energy 1 Holding, «με δεδομένες και τις μεγάλες ανάγκες του Ελληνικού». Όσον αφορά τη νέα εταιρεία Lamda Finance, αυτή θα αποτελέσει κυρίως έναν μηχανισμό χρηματοδότησης, ένα «όχημα που θα ανακατευθύνει τα ταμειακά διαθέσιμα προς το έργο».
Aπό την πλευρά του, ο απερχόμενος πρόεδρος διοικητικού συμβουλίου, κ. Τάσος Γιαννίτσης (σ.σ. ως νέος πρόεδρος προτάθηκε ο κ. Στέφανος Κοτσώλης), αναφέρθηκε στη μέχρι σήμερα δύσκολη πορεία και τις προκλήσεις του έργου, προσθέτοντας ότι «το επόμενο ορόσημο είναι η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των έργων που απαιτεί πολλή ενέργεια, περίσκεψη και χρόνο. Εύχομαι τα καλύτερα στο μεγάλο ταξίδι που μέλλει να γίνει».