Με διπλό διάβημα σε Σερβία και Ουκρανία απάντησε η Ελλάδα, για το γεγονός πως δεν είχαν ενημερώσει τις ελληνικές αρχές για τα πυρομαχικά που μετέφερε το μοιραίο Antonov. – Τι θεωρείται πιο πιθανό να έχει συμβεί
Τα αίτια που οδήγησαν στην πτώση του μοιραίου Antonov αναζητούν οι ειδικοί έχοντας πλέον στη διάθεσή τους και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους το οποίο εντόπισαν οι πυροτεχνουργοί μέσα στα συντρίμια. Οι κάτοικοι της περιοχής ακόμη δεν μπορούν να συνέλθουν από το σοκ των όσων έζησαν, με την Αθήνα να πορχωρά σήμερα σε διπλό διάβημα διαμαρτυρίας σε Σερβία και Ουκρανία ζητώντας εξηγήσεις για το γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές δεν είχαν ενημερωθεί για το επικινδυνο φορτίο που μετέφερε.
Με εντολή του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια, πρώτα ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι, και λίγες ώρες μετά, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου στον Ουκρανό πρέσβη στην Αθήνα, ζήτησαν εξηγήσεις για την έλλειψη ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς, για την φύση του φορτίου του αεροσκάφους.
Ο ΣΚΑΙ βρέθηκε στο σημείο της συντριβής. Στα περίπου 100 μέτρα η αστυνομία έχει κλείσει το δρόμο, στο βάθος είναι πυροσβεστικές δυνάμεις. Αυτή τη στιγμή επιχειρούν άνδρες του ελληνικού στρατού.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της πολιτικής αεροπορίας:
- Στις 21.40 το βράδυ του Σαββάτου το ουκρανικού νηολογίου Antonov απογειώνεται από το αεροδρόμιο Μέγας Κωνσταντίνος στη Νις της Σερβίας.
- 29 λεπτά μετά, εισέρχεται στον ελληνικό εναέριο χώρο.
- Στις 22:37 γίνεται η πρώτη επικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου της περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας.
- “Λόγω προβλήματος δεν συνεχίζω στον τελικό προορισμό. Γυρνάω πίσω στο αεροδρόμιο της Νις”.
- 5 λεπτά αργότερα και ενώ το αεροσκάφος βρίσκεται ανατολικά της Χαλκιδικής, στέλνει σήμα κινδύνου στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
- “Mayday, φωτιά στον κινητήρα 4”.
«Ξαφνικά αισθάνομαι να σείεται το σπίτι.. που πέφτει αυτό το αεροπλάνο; Φλέγεται μάλλον μέσα στο χωριό θα πέσει», αναφέρει κάτοικος Αντιφιλίππων
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας κηρύττει κατάσταση έκτακτου κινδύνου. Στις 22:45 το Antonov επικοινωνεί με τον Πύργο Ελέγχου στην Καβάλα.
“Ενημερώνω πως επιχειρώ αναγκαστική προσγείωση”. Δίνεται αμέσως άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης.
Εκείνη τη στιγμή καταγράφεται από κάμερα να έχει χάσει ύψος και λίγα δευτερόλεπτα μετά, να συντρίβεται.
Στις 22:47, το στίγμα του αεροσκάφους χάνεται από τα ραντάρ.
Ο πρώτος που φτάνει στο σημείο, είναι ο Δημήτρης Δαβόνας, που αντικρύζει το Antonov να φλέγεται απ’ άκρη σε άκρη.
«Μία άμορφη μάζα, ένα κομμάτι λαμαρίνας μπλε χρώμα.. και μια τεράστια στοίβα από καλώδια, πλησιάσαμε πολύ κοντά από πίσω είχε ένα τεράστιο σύρσιμο», σημειώνει ο κάτοικος Αντιφιλίππων, Δημήτρης Δαβόνας.
Σχεδόν 24 ώρες μετά την πτώση του Antonov, ανασύρθηκαν και οι 8 σοροί του πληρώματος – όλοι Ουκρανοί – που βρήκαν ακαριαίο θάνατο. Μεταφέρθηκαν στη Κομοτηνή όπου θα διενεργηθεί η νεκροψία νεκροτομή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΙ οι σοροί των 8 μελών του πληρώματος του Αντονοφ, μεταφέρθηκαν στην ιατροδικαστική υπηρεσία Θράκης σε καλή κατάσταση δεδομένων των συνθηκών του δυστυχήματος. Γεγονός που διευκολύνει την ταυτοποίησή τους.
«Δεν καταστράφηκαν εντελώς τώρα σε λίγο περιμένουμε το εγκληματολογικό να λάβουν δακτυλικά αποτυπώματα», δήλωσε ο Ιατροδικαστής, Νικόλαος Κηφνίδης.
Οι πυροτεχνουργοί που ερεύνησαν εξονυχιστικά το σημείο συντριβής, εντόπισαν και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους, το παρέλαβε η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων και το στέλνει στην ουκρανική εταιρεία Meridian, που κατασκευάζει τα αεροσκάφη Antonov, για να βρει απαντήσεις.
«Έχει βρεθεί ένα από τα 2 μαύρα – κόκκινα κουτιά στην πραγματικότητα- , πρέπει να δούμε κατά πόσο τα δεδομένου που έχουν καταγραφεί, είναι σε χρησιμοποιήσιμη μορφή», ανέφερε στον ΣΚΑΙ και την εκπομπή Αταίριαστοι ο Κυβερνήτης Πολιτικής Αεροπορίας, Γρηγόρης Κωνσταντέλος.
Παραλήπτης, των 11,5 τόνων πυρομαχικών, ήταν σύμφωνα με το υπουργείο Άμυνας της Σερβίας, οι Ένοπλες Δυνάμεις του Μπαγκλαντές, οι οποίες χθες βράδυ επιβεβαίωσαν πως επρόκειτο για εκπαιδευτικό υλικό.
Αναλυτικά το χρονικό της τραγωδίας
21:40 (Σερβία – Πόλη Νις)
Αεροδρόμιο “Μέγας Κωνσταντίνος”
22:09
Εισέρχεται στο ελληνικό FIR
22:37
Πιλότος Antonov προς Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας
“Λόγω προβλήματος δεν συνεχίζω στον τελικό προορισμό. Γυρνάω πίσω στο αεροδρόμιο της Νις”.
22:42 (ανατολικά της Χαλκιδικής)
Πιλότος Antonov προς Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας
“Mayday, φωτιά στον κινητήρα 4”.
22:45
Πιλότος Antonov προς Πύργο Ελέγχου Καβάλας
“Ενημερώνω πως επιχειρώ αναγκαστική προσγείωση”.
22:47
Το στίγμα του αεροσκάφους χάνεται από τα ραντάρ.
Τι εξετάζουν οι αρχές
Στο μικροσκόπιο των αρχών βρίσκονται τα βίντεο από τα τελευταία δραματικά δευτερόλεπτα, με το Αntonov να φλέγεται στον ουρανό και να συντρίβεται.
Το αεροπλάνο θα μπορούσε να προσγειωθεί πέντε λεπτά νωρίτερα πριν συντριβεί στην Καβάλα, ανέφερε ο δήμαρχος Βούλας – Βάρης – Βουλιαγμένης και εν ενεργεία κυβερνήτη της Πολιτικής Αεροπορίας, Γρηγόρης Κωνσταντέλος.
Τα βασικά σενάρια που ερευνούν οι ειδικοί είναι:
- Η πυρκαγιά με απώλεια 2 κινητήρων
- Πολλαπλή απώλεια οργάνων που προκάλεσε την απώλεια ύψους
- Έλλειψη λαδιών που μπορεί να προκάλεσε την πυρκαγιά
- Δεν ενεργοποιήθηκε το σύστημα πυροπροστασίας
Στην φωτιά που εκδηλώθηκε οι πυροσβεστήρες είτε δεν λειτούργησαν, είτε δεν μπόρεσαν να σβήσουν την φωτιά με αποτέλεσμα να επεκταθεί και στον άλλο κινητήρα, άρα το αεροσκάφος να κατέπεσε φλεγόμενο, σημείωσε ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, αντιπτέραρχος ε.α.
Είναι πιθανό ο χειριστής του Αντόνοφ να θεώρησε αρχικά πως η βλάβη στο αεροσκάφος είναι ελεγχόμενη και για αυτό να ζήτησε να επιστρέψει στην Σερβία, αλλά μέσα λίγα λεπτά η κατάσταση να επιδεινώθηκε δραματικά.
Το αεροπλάνο στις 22:37 δήλωσε ότι επιστρέφει πίσω στην Σερβία, έκανε την αναστροφή,ξεκίνησε την επιστροφή για την Σερβία, αλλά πέντε λεπτά αργότερα, η κατάσταση η οποία υπήρχε κλιμακώθηκε. Δηλαδή αν η φωτιά έσβησε και επανήλθε, ζήτησε έκτακτη προσγείωση στην Καβάλα, τόνισε, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο αεροναυπηγός, Φαίδων Καραϊωσηφίδης.
Υπάρχει μάλιστα η περίπτωση η φωτιά να μην ήταν μόνο εξωτερικά αλλά και εσωτερικά με αποτέλεσμα από τους καπνούς να δημιουργηθούν αναθυμιάσεις και οι χειριστές να μην πρόλαβαν να φορέσουν μάσκα και να λιποθυμήσουν, σημείωσε ο κ. Ιατρίδης.
Και εδώ προκύπτει πλήθος ερωτημάτων για τις ενέργειες του πιλότου:
Τα αναπάντητα ερωτήματα
- – Τι βλάβη αντιμετώπισε;
- – Γιατί αρχικά θέλησε να επιστρέψει στη Σερβία;
- – Γιατί δεν πήγε στο κοντινότερο αεροδρόμιο της Λήμνου;
- – Γιατί χάθηκε η επαφή με τον πύργο ελέγχου για 2 λεπτά;
Όπως ανέφερε ο κ. Κωσταντέλος προκαλεί απορία το γεγονός πως ο πιλότος αντί να πάει στη Λήμνο, μια απόσταση 32 μιλίων πάνω από την θάλασσα και πτήσης έξι λεπτών, επέλεξε να πάει στην Χρυσούπολη της Καβάλας, περνώντας πάνω από μεγάλο ορεινό όγκο, αυτό του Παγγαίου σε μια πτήση διπλάσιου χρόνου. Από την στιγμή που εκπέμπει may day, o πιλότος επιλέγει σε ποιο αεροδρόμιο θα προσγειωθεί.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα τελευταία 35 χρόνια έχουν καταπέσει 249 αεροσκάφη Antonov από τα 1200 που μπηκαν στην γραμμή παραγωγής.
Πηγή: skai.gr
Δείτε την ροή ειδήσεων και ενημερωθείτε για τα πρόσφατα νέα.