Μάχη με το χρόνο δίνουν οι διασώστες πάνω στο φλεγόμενο πλοίο. Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες επιχειρουν είναι πραγματικα δραματικές: Η ορατότητα είναι σχεδόν μηδενική, η θερμοκρασία παραμένει πάνω από τους 300 βαθμούς στο εσωτερικό του πλοίου και μέσα σε τοξικούς καπνούς αναζητούν σημάδια ζωής.
Είναι εικόνες που καθηλώνουν. Νέα ντοκουμέντα από τις αγωνιώδεις προσπάθειες των κομάντο της ΕΜΑΚ μέσα από το φλεγόμενο Εuroferry Olympia για τον εντοπισμό αγνοουμένων.
Οι διασώστες εξοπλισμένοι με αντιασφυξιογόνες μάσκες, μπουκάλες οξυγόνου και με φακούς στα χέρια ψάχνουν τους αγνοούμενους στις πυρακτωμένες λαμαρίνες του πλοίου Εuroferry Olympia.
Στα γκαράζ 1 και 2 προσπαθούν να εντοπίσουν κάποιο σημάδι ζωής… Η ορατότητα είναι σχεδόν μηδενική. Σκηνές που κόβουν την ανάσα.
Ανά 8-10 άτομα με κίνδυνο της ζωής τους και με θερμοκρασίες που ξεπερνούν τους 400 βαθμούς κελσίου στο εσωτερικό ερευνούν «σπιθαμή προς σπιθαμή» τα γκαράζ και τα καρβουνιασμένα κουφάρια των φορτηγών.
Η εικόνα σοκάρει. Στο κατάστρωμα του πλοίου οι νταλίκες η μια δίπλα στην άλλη καμένες. Μαύροι πυκνοί καπνοί βγαίνουν από παντού. Οι εστίες φωτιάς παραμένουν για 4η ημέρα.
Στο 3ο γκαράζ, εκεί όπου ξεκίνησε ο πύρινος εφιάλτης, η φωτιά καίει ακόμα. Είναι από τους λίγους χώρους μέσα στο πλοίο που οι διασώστες δεν μπορούν να προσεγγίσουν λόγω του υψηλού θερμικού φορτίου…
Κραυγή αγωνίας από τους συγγενείς
Οι συγγενείς των ανθρώπων που αγνοούνται ξεσπούν. Ζητούν να μεταφερθούν άμεσα στο σημείο των ερευνών. Ζητούν από τα σωστικά συνεργεία να κάνουν τα πάντα για να βρεθούν οι άνθρωποι τους ζωντανοί.
Η σύζυγος του αγνοούμενου Νίκου Μπεκιάρη δε χάνει την ελπίδα της. Φωνάζει ότι ο άνδρας της είναι ζωντανός.
Νεκρός 58χρονος Έλληνας
Άνδρες της ΕΜΑΚ μεταφέρουν τη σορό του 58χρονου Έλληνα οδηγού φορτηγού που εντοπίστηκε νεκρός στην καμπίνα του οχήματος του στο δεύτερο γκαράζ του φλεγόμενου πλοίου Euroferry Olympia.
O 58χρονος ήταν ένας από τους 3 Έλληνες οδηγούς φορτηγών τα ίχνη των οποίων χάθηκαν όταν ξέσπασε η φωτιά στο γκαράζ 3 του πλοίου, τα ξημερώματα της Παρασκευής.
Αναγνωρίστηκε από τον γιο του από ένα τατουάζ και ένα βραχιόλι στο χέρι. Οι πυροσβέστες μετέφεραν τη σορό από τα υπόγεια του πλοίου με σχοινιά σε πλωτό του λιμενικού και απο εκεί στο λιμάνι.
«Θαύμα» μέσα στην κόλαση
Νωρίς το πρωί της Κυριακής οι ελπίδες για ζωντανούς είχαν αναπτερωθεί όταν διασώστες είδαν στην πρύμνη του πλοίου έναν 22χρονο οδηγό φορτηγού από τη Λευκορωσία, ο οποίος είχε καταφέρει να απεγκλωβιστεί από το γκαράζ 1 που βρίσκεται το όχημα του.
Ο Κύριλ νίκησε το θάνατο. Βγήκε σώος και αβλαβής αφήνοντας πίσω του την πύρινη κόλαση.
«Κοιμόμουν μέσα στη καμπίνα του φορτηγού. Τον περισσότερο χρόνο τον πέρασα εκεί μέσα όλες αυτές τις ώρες δεν είχα τίποτα να φάω. Μαζί μου είχα μόνο νερό. Όταν τελείωσε έψαξα να βρω από άλλα οχήματα. Από τη στιγμή που εγκλωβίστηκα δεν είδα κανέναν άνθρωπο. Άκουγα μόνο φωνές από 4-5 άτομα», δήλωσε ο 22χρονος οδηγός.
Κάτω από δύσκολες συνθήκες και σε θερμοκρασίες που φτάνουν στα όρια τήξης μετάλλων, οι διασώστες συνεχίζουν με αμείωτο ρυθμό τις έρευνες. Συνεχείς είναι και οι ρίψεις νερού περιμετρικά του πλοίου από ρυμουλκά πυροσβεστικά.
Μπαράζ καταγγελιών για ακατάλληλες και επικίνδυνες συνθήκες στα πλοία
Με την επιχείρηση διάσωσης σε πλήρη εξέλιξη η οργη συγγενων αλλά και των επαγγελματιών οδηγών για την τραγωδία ξεχειλίζει.
Ιούνιος 2021. Ρεσεψιόν πλοίου ιταλικών συμφερόντων που εκτελεί το δρομολόγιο Ηγουμενίτσα – Ανκόνα.
Οδηγοί φορτηγών ψάχνουν να βρουν καμπίνες για να περάσουν τη νύχτα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Όμως οι καμπίνες δεν φθάνουν για όλους και στους οδηγούς δίνονται αεροπορικές θέσεις.
Όποιος τελικά βρεθεί να έχει καμπίνα, δεν θα ταξιδέψει όπως φαίνεται μόνος του. Σε βίντεο που κατέγραψε οδηγός φορτηγού διακρίνονται κοριοί να τρέχουν στην κουβέρτα.
Σύμφωνα με τους οδηγούς οι καμπίνες στο συγκεκριμένο πλοίο είναι μικρές και υπάρχει συνωστισμός, είναι βρώμικες με ζωύφια, δεν υπάρχει ψύξη ή θέρμανση ανάλογα με την εποχή και δεν υπάρχει εξαερισμός.
Επιλέγουν την καμπίνα του φορτηγού
Με τις συνθήκες σε κάποια πλοία της Αδριατικής να μην ειναι οι… καταλληλότερες για ταξίδι κάποιοι οδηγοί επιλέγουν να κοιμούνται στο κρεβάτι που έχουν τα φορτηγά τους. Και στα γκαράζ όμως, οι νταλίκες είναι παρκαρισμένες η μία δίπλα στην άλλη, χωρίς αποστάσεις μεταξύ τους, κάτι που εγκυμονεί κινδύνους σε περίπτωση ατυχήματος.
Το συνδικάτο επαγγελματιών οδηγών φορτηγών αυτοκινήτου είχε καταγγείλει όλα τα παραπάνω από το 2017. Σύμφωνα με επίσημη απάντηση από το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, ύστερα από έλεγχο στα πλοία Euroferry Olympia και Euroferry Egnazia – και τα δύο της ιταλικής εταιρείας Grimaldi – τα αποτελέσματα ήταν ικανοποιητικά. Μάλιστα επισημαίνεται πως οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς.
Η απάντηση της εταιρείας
Σύμφωνα με την εταιρεία το πλοίο είχε περάσει από έλεγχο λίγες ημέρες πριν ταξιδέψει. Για την τραγωδία, επιρρίπτει την ευθύνη στους οδηγούς των φορτηγών.
«Εάν κάποιος οδηγός φορτηγού αποφασίσει με δόλο να κρυφτεί στο φορτηγό του, αυτή η συμπεριφορά αποτελεί κατάφωρη παράβαση των διεθνών κανονισμών και των κανόνων του Ομίλου Grimaldi», σημείωσε η εταιρεία.
Οι οδηγοί επισημαίνουν ότι στην τιμή του εισιτηρίου περιλαμβάνεται η καμπίνα και το φαγητό.
«Κάνω έκκληση στην ανθρωπιά τους»
Στην εκπομπή Κοινωνία Ώρα MEGA μίλησε η κ. Βάνα Μπεκιάρη, σύζυγος εγκλωβισμένου.
Δεν έχω ακουστεί από τους αρμόδιους. Από όταν σώθηκε ο άνθρωπος αυτός, τότε ξεκίνησαν εντονότερα οι κινητοποιήσεις. Θεωρώ ότι δεν υπάρχουν αρκετές δυνάμεις. Θα είχε πέσει η θερμοκρασία του πλοίου πολύ νωρίτερα. Δεν έριχναν νερό όλες τις ώρες. Οι δυνάμεις θεωρώ δεν είναι αρκετές. Δεν είναι αγνοούμενοι, είναι εγκλωβισμένοι. Είναι ζωντανοί και ζουν μαρτυρικές ώρες. Κάνω έκκληση στην ανθρωπιά τους. Δε ζητώ τίποτε άλλο. Ας ζητήσουμε βοήθεια από παντού. Όταν πήγαινε ο σύζυγός μου με το συγκεκριμένο πλοίο κοιμόταν στην καμπίνα του φορτηγού. Οι συνθήκες στο πλοίο αυτό ήταν άθλιες. Τους στοιβάζουν και αρνείται να πάρει καμπίνα, δε θέλει να γεμίσει ψύλλους και κοριούς. Η τουαλέτα δεν πλησιάζεται σε αυτό το καράβι», είπε η κ. Μπεκιάρη.
«Την τελευταία φορά που του μίλησα δεν είχε μπει στο καράβι, μπήκε αργά. Την έχω δώσει αυτή την πληροφορία. Αν το πλοίο ρυμουλκηθεί είναι στον καταπέλτη, είναι πίσω. δεν κινητοποιούνται δεν κάνουν τίποτα. Δεν τους ενδιαφέρουν οι ζωές αυτών των ανθρώπων, τους θεωρούν νεκρούς. Προέχει η ζωή των ανθρώπων και μετά να μιλήσουμε για τις ευθύνες. Οι ελληνικές αρχές δεν κινητοποιούνται όπως πρέπει. Είναι δυνατόν να υπάρχει μόνο ένα πλωτό πυροσβεστικό», πρόσθεσε η ίδια.