Με τη ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία να στερεύει και να φέρνει αγωνία για τον φετινό χειμώνα στην Ευρώπη, η γερμανική κυβέρνηση έθεσε υπό ομοσπονδιακή εποπτεία την Rosneft Deutschland, θυγατρική της ρωσικής εταιρίας φυσικού αερίου στη Γερμανία, η οποία ελέγχει σημαντικό διυλιστήριο που τροφοδοτεί το Βερολίνο.
Με την ενεργοποίηση νόμου για την ενεργειακή ασφάλεια, ο προηγούμενος ιδιοκτήτης δεν έχει πια λόγο στη λειτουργία του διυλιστηρίου PCK στο Σβεντ του Βραδεμβούργου.
Διαβάστε επίσης: Παραιτείται από τη Rosneft o πρώην Γερμανός καγκελάριος Γκέρχαρντ Σρέντερ
«Με την επιτροπεία αντιμετωπίζεται η απειλή για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και τίθενται οι βάσεις για τη διατήρηση και το μέλλον του διυλιστηρίου» ανακοίνωσε το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών.
«Η απόφαση […] θα στηρίξει το διυλιστήριο προκειμένου να εξασφαλίσει προμήθεια πετρελαίου από εναλλακτικές οδούς εφοδιασμού» αναφέρει το υπουργείο Οικονομίας στην ανακοίνωσή του. Οι λεπτομέρειες του πακέτου θα ανακοινωθούν αργότερα την Παρασκευή από τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς, τον υπουργό Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ και τον πρωθυπουργό του Βραδεμβούργου Ντίτμαρ Βόιντκε.
Ζωτικής σημασίας οι υποδομές της Rosneft
H Rosneft Deutschland καλύπτει περίπου το 12% της συνολικής ικανότητας επεξεργασίας πετρελαίου στη Γερμανία και το διυλιστήριο του Σβεντ εξυπηρετεί σχεδόν εξ ολοκλήρου τις ανάγκες του Βερολίνου, των βορειονατολικών κρατιδίων της Γερμανίας και τμήματος της δυτικής Πολωνίας.
Από το 1963 προμηθευόταν πετρέλαιο αποκλειστικά από τον αγωγό «Ντρούζμπα» («Φιλία»). Από τον Αύγουστο τουλάχιστον το 20% του πετρελαίου στο Σβεντ προέρχεται από τις ΗΠΑ, ενώ καταβάλλονται προσπάθειες για την εξασφάλιση περισσότερων εναλλακτικών. Μαζί με το PCK, η Ομοσπονδιακή Ρυθμιστική Αρχή αναλαμβάνει τον έλεγχο και των μετοχών της εταιρίας στα διυλιστήρια MiRo της Καρλσρούης και Bayernoil στο Φόμπουργκ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, η απόφαση ελήφθη όταν διαπιστώθηκε ότι η επιχειρηματική λειτουργία της εταιρείας κινδύνευε λόγω της μητρικής ρωσικής εταιρίας. Κεντρικοί πάροχοι κρίσιμων υπηρεσιών, προμηθευτές, μεταφορείς, ασφαλιστικές εταιρίες, εταιρίες πληροφορικής, τράπεζες και πελάτες δεν ήταν πλέον πρόθυμοι να συνεργαστούν με τη Rosneft – ούτε με τα διυλιστήρια στα οποία κατείχε μετοχές.
Το νομικό πλαίσιο για την απόφαση της κυβέρνησης είναι το άρθρο 17 του Νόμου για την Ενεργειακή Ασφάλεια, σύμφωνα με το οποίο μια εταιρία η οποία λειτουργεί υποδομές ζωτικής σημασίας στον ενεργειακό τομέα μπορεί να τεθεί υπό κηδεμονία, εάν θεωρηθεί ότι υπάρχει συγκεκριμένος κίνδυνος ότι χωρίς αυτό δεν θα μπορέσει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, με τον κίνδυνο υποβάθμισης της ασφάλειας εφοδιασμού. Ο διαχειριστής της εταιρίας από σήμερα και σε πρώτη φάση για έξι μήνες είναι πλέον η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων, όπως δημοσιεύεται στην Ομοσπονδιακή Εφημερίδα.
Ο υπουργός Οικονομίας είχε πριν από λίγο καιρό επισκεφθεί την περιοχή προκειμένου να καθησυχάσει τους εργαζόμενους του διυλιστηρίου, το οποίο ωστόσο είχε περιγράψει ως «το δυσκολότερο σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα εξεύρεσης εναλλακτικών οδών προμήθειας». Από τη λειτουργία του Σβεντ εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα περίπου 3000 θέσεις εργασίας, ενώ ολόκληρη η περιοχή των 30.000 κατοίκων στηρίζεται οικονομικά από αυτό το διυλιστήριο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ