Επτά μύθοι και αλήθειες για το καλάθι του νοικοκυριού


Διανύουμε την 7η εβδομάδα εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού» και τα συμπεράσματα, τόσο από την πλευρά των καταναλωτών όσο και των στελεχών της αγοράς, αναδεικνύουν μύθους και αλήθειες για ένα μέτρο το οποίο φιλόδοξα δημιούργησε το υπουργείο Ανάπτυξης σε μια προσπάθεια να μπει ανάχωμα στις αλλεπάλληλες αυξήσεις τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, δημιουργώντας παράλληλα ένα δίχτυ ασφαλείας για τους πλέον ευάλωτους καταναλωτές.

Για το «εργαλείο» αυτό, το οποίο έχει μπει πλέον στην καθημερινότητα των Ελλήνων, με τις συμμετέχουσες 17 αλυσίδες να ανανεώνουν κάθε εβδομάδα τις τιμές στα προϊόντα των δικών τους καλαθιών, έχουν γίνει αρκετές συζητήσεις, αναφορικά με την αποτελεσματικότητά του, για το αν τα προϊόντα που το απαρτίζουν ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις επιλογές των καταναλωτών, για το αν τελικά έχει καταφέρει να περιορίσει τις αυξήσεις, να φέρει μειώσεις ή να εντείνει των ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων.

Γεωργιάδης: Στο καλάθι του Αη Βασίλη θα προστεθούν 1.000 κωδικοί

1         Το καλάθι δεν μπορεί να σβήσει τον πληθωρισμό

Το βασικό ερώτημα που έχει εξαρχής τεθεί είναι αν το καλάθι μπορεί να ρίξει τις τιμές και μαζί τον πληθωρισμό. Αν κανείς το πίστευε μάλλον αυτό θα ήταν μια ουτοπία. Αλλωστε αυτό παραδέχθηκε και ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης. Οι ανατιμήσεις, όπως λένε στελέχη της αγοράς, αποτελούν ένα σύνθετο και σίγουρα όχι μόνο ελληνικό φαινόμενο και η συγκράτησή τους απαιτεί ένα μείγμα πολιτικών. Οπως λένε, οι αυξήσεις στα κόστη λειτουργίας των δικών τους επιχειρήσεων (κόστος ενέργειας, μεταφορικά κ.λπ.), αλλά και οι αυξημένες τιμές από τη βιομηχανία, περιορίζουν τη δυνατότητα για καλύτερες τιμές, κάτι που θα ήταν ευκολότερο εάν η κυβέρνηση μείωνε τον ΦΠΑ και τους ΕΦΚ σε ορισμένα προϊόντα. Φυσικά ένα τέτοιο μέτρο, όπως αναφέρουν, θα μπορούσε να έχει συγκεκριμένη διάρκεια και θα ενίσχυε την κατανάλωση, η οποία μπορεί σε τζίρους να ευημερεί, σε όγκους όμως, που είναι και το ζητούμενο για όλους, όχι.

crossorigin="anonymous">

2         Οι 51 κατηγορίες

Ο καθορισμός των 51 κατηγοριών προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού θα μπορούσε να πει κανείς ότι καλύπτει τις ανάγκες ενός μέσου νοικοκυριού. Είναι όμως αυτό αλήθεια; Τόσο για τους ανθρώπους της αγοράς, όπως και για τους καταναλωτές, μάλλον είναι ένας μύθος. Και αυτό γιατί η πραγματικότητα είναι ότι ένα μέσο καλάθι ελληνικού νοικοκυριού φιλοξενεί πολύ περισσότερα είδη και κυρίως στις κατηγορίες των νωπών προϊόντων, κάτι που το σημερινό καλάθι έχει σε εξαιρετικά περιορισμένο ποσοστό. Αλλωστε είναι ενδεικτικό ότι το 56% των καταναλωτών, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), πιστεύουν πως είναι αναγκαίο να ενταχθούν και άλλες κατηγορίες προϊόντων.

3         Εξελικτική μείωση τιμών



Ροή Ειδήσεων

Πτώση Phantom: Την οικογένεια του 29χρονου υποσμηναγού επισκέφθηκε ο Φλώρος

Οι κύριοι Φλώρος και Μπουρόλιας πήγαν στο σπίτι...

Στεγαστικά δάνεια: Ανοίγει η πλατφόρμα για την επιδότηση

Ανοίγει αύριο η πλατφόρμα των αιτήσεων για την...

Εγκαινιάστηκαν τρία νέα Ελεγκτικά Κέντρα στην Αττική

Τα εγκαίνια τριών νέων Ελεγκτικών Κέντρων της Αττικής...

Πτώση Phantom: Την οικογένεια του 29χρονου υποσμηναγού επισκέφθηκε ο Φλώρος

Οι κύριοι Φλώρος και Μπουρόλιας πήγαν στο σπίτι του άτυχου υποσμηναγού για να συλλυπηθούν τα μέλη της οικογένειάς τους ...

«Θρίλερ» με Έντσο Φερνάντες – Περιμένει με ιδιωτικό τζετ στην Πορτογαλία η Τσέλσι! (pics)

Μέχρι και την τελευταία στιγμή φαίνεται πως θα κρατήσει η μεταγραφική υπόθεση του Έντσο Φερνάντες με την Τσέλσι!Έτοιμη να ρίξει μια τελευταία...

Στεγαστικά δάνεια: Ανοίγει η πλατφόρμα για την επιδότηση

Ανοίγει αύριο η πλατφόρμα των αιτήσεων για την επιδότηση στεγαστικών δανείων και δανείων μικρών επιχειρήσεων, με εμπράγματη ασφάλεια στην πρώτη κατοικία, ευάλωτων πολιτών.Το...