Οι πρόσφατες απειλές της Κίνας να επιβάλει ανταποδοτικούς δασμούς στα ευρωπαϊκά γαλακτοκομικά προϊόντα και στα βενζινοκίνητα οχήματα ως απάντηση στους προσωρινούς δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα είναι απίθανο να κλιμακωθεί σε μια ευρύτερη εμπορική σύγκρουση μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου, λένε αναλυτές.
Δεδομένου ότι οι εξαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων της ΕΕ προς την Κίνα ανέρχονται σε 1,8 δισ. ευρώ το 2023, η απόφαση της Κίνας την περασμένη Τετάρτη 21 Αυγούστου να κινήσει έρευνα αντιντάμπινγκ για τις εισαγωγές τυριού, γάλακτος και κρέμας γάλακτος της ΕΕ ήταν σε μεγάλο βαθμό μια «συμβολική» χειρονομία, δήλωσε στην Euractiv ο Τζέικομπ Κίργκεγκαρντ, ανώτερος συνεργάτης του German Marshall Fund.
Υποστήριξε επίσης ότι η προειδοποίηση του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου την περασμένη Παρασκευή 23 Αυγούστου ότι θα μπορούσε να αυξήσει τους δασμούς στα αυτοκίνητα που κινούνται με καύσιμα, αν και αποτελεί μια πιο σημαντική απειλή, θα αποτελούσε ομοίως μια μορφή συμβολικής ανταπάντησης με μέτρα της ΕΕ παρά μια πραγματική κλιμάκωση.
Και οι δύο κινήσεις ακολούθησαν την επιβεβαίωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής νωρίτερα την περασμένη εβδομάδα ότι θα επιβάλει δασμούς στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα, αν και με μικρές μειώσεις σε σχέση με τις αρχικές προτάσεις.
«Για μένα, αυτές οι κινήσεις της Κίνας κυμαίνονται στην κατηγορία των συμβολικών αντιποίνων», δήλωσε ο Κίργκεγκαρντ.
Αν και ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ πιθανώς αισθάνθηκε υποχρεωμένος να «κάνει κάτι», ο αναλυτής αμφιβάλλει ότι οι κινήσεις αυτές θα προκαλέσουν σοβαρή αντίδραση της ΕΕ.
Ο Άρθουρ Λαϊτχάμερ, επιστημονικός συνεργάτης στο Κέντρο Ζακ Ντελόρ, σημείωσε ότι οι απειλές του Πεκίνου για την επιβολή δασμών στα βενζινοκίνητα οχήματα βρίσκονταν στο τραπέζι από τον Μάιο, αρκετές εβδομάδες πριν η Κομισιόν ανακοινώσει για πρώτη φορά τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Έτσι, οι νέες προειδοποιήσεις «δεν είναι απαραίτητα κλιμάκωση με την έννοια ότι οδεύουμε προς έναν εμπορικό πόλεμο», δήλωσε ο Λαϊτχάμερ. Αντίθετα, σηματοδοτούν ότι η κατάσταση παραμένει μια μετρημένη κίνηση – «στοχεύετε τα αυτοκίνητά μας, στοχεύουμε τα αυτοκίνητά σας».
Και οι δύο αναλυτές, ωστόσο, υπογράμμισαν τη στρατηγική σημασία της στοχοποίησης των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.
Από τη μία πλευρά, ο Λαϊτχάμερ περιέγραψε τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα ως «έναν από τους ισχυρότερους μοχλούς που διαθέτει το Πεκίνο» έναντι της ΕΕ, δεδομένης της σημασίας της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ευρωπαϊκή οικονομία και του κρίσιμου ρόλου του Βερολίνου στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Ο Κίργκεγκαρντ, από την άλλη πλευρά, ερμήνευσε την προειδοποίηση του Πεκίνου ως «έξυπνη πολιτική κίνηση» υπό το πρίσμα της δεδηλωμένης δέσμευσης της ΕΕ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, η οποία θα μπορούσε να περιπλέξει τυχόν ισχυρά αντίποινα από τις Βρυξέλλες.
Οι πρόσφατες απειλές της Κίνας ευθυγραμμίζονται με προηγούμενες προειδοποιήσεις νωρίτερα φέτος, συμπεριλαμβανομένων των ελέγχων αντιντάμπινγκ στις εισαγωγές χοιρινού κρέατος και μπράντι της ΕΕ. Ωστόσο, συνολικά, αυτές οι στοχευμένες εξαγωγές ανέρχονται σε λιγότερο από το 4% του συνολικού εμπορίου ΕΕ-Κίνας.
Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές χοιρινών προϊόντων και EV της Ευρώπης προς την Κίνα ανήλθαν πέρυσι σε 2,5 δισ. ευρώ και 19,7 δισ. ευρώ, αντίστοιχα, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Εν τω μεταξύ, τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων δείχνουν ότι οι εισαγωγές γαλλικού μπράντι ανήλθαν σε 1,74 δισ. ευρώ.
Το συνολικό εμπόριο ΕΕ-Κίνας ανήλθε πέρυσι σε 739 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Υπερβολικοί οι φόβοι;
Τα σχόλια των αναλυτών έρχονται αφού ο κορυφαίος διπλωμάτης της ΕΕ Ζοσέπ Μπορέλ δήλωσε σε συνέδριο στην Ισπανία την περασμένη εβδομάδα ότι ένας εμπορικός πόλεμος ΕΕ-Κίνας μπορεί να είναι «αναπόφευκτος» αν και η ΕΕ δεν έχει «κανένα συμφέρον να ξεκινήσει» έναν τέτοιο πόλεμο.
Επικοινωνώντας με το Euractiv τη Δευτέρα 26 Αυγούστου, το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ προειδοποίησε ομοίως ότι είναι «ιδιαίτερα ανησυχητικό» ότι οι τρέχουσες εμπορικές εντάσεις ΕΕ-Κίνας θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια «ανεξέλεγκτη κλιμάκωση» – η οποία θα ήταν «το τελευταίο πράγμα που θα ήθελαν να δουν οι κινεζικές και ευρωπαϊκές επιχειρηματικές κοινότητες».
Ωστόσο, η σημαίνουσα ευρωπαϊκή ομάδα πίεσης BusinessEurope δήλωσε στο Euractiv ότι είναι «βέβαιη» ότι το Πεκίνο και οι Βρυξέλλες «θα καταφέρουν να αντιμετωπίσουν τα τρέχοντα εμπορικά προβλήματα χωρίς περαιτέρω κλιμάκωση».
Ο επιχειρηματικός σύνδεσμος δήλωσε ότι «αναμένει ότι η Κίνα, ως μέλος του ΠΟΕ, θα σεβαστεί τις διεθνείς δεσμεύσεις της στον τρόπο με τον οποίο επιβάλλει τα μέσα εμπορικής της άμυνας».
Ο Λαϊτχάμερ τόνισε ακόμη ότι με την ΕΕ να αποτελεί την κορυφαία εξαγωγική αγορά της Κίνας και με τις εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας να αυξάνονται, το Πεκίνο δεν έχει κίνητρο να κλιμακώσει την εμπορική του διαμάχη με τις Βρυξέλλες.
«Μερικές φορές ξεχνάμε ότι η Κίνα δεν έχει κανένα συμφέρον από έναν εμπορικό πόλεμο με την ΕΕ – ειδικά εάν οι ΗΠΑ αρχίζουν να σοβαρεύουν όχι απλώς στο να αποκοπούν από τον κίνδυνο αλλά στο να αποσυνδεθούν από ορισμένους στρατηγικούς τομείς», δήλωσε.
Ο Κίργκεγκαρντ σημείωσε ομοίως ότι ο απώτερος στόχος της Κίνας μπορεί να είναι να τραβήξει την Ευρώπη οικονομικά και πολιτικά πιο κοντά στο Πεκίνο – και μακριά από την Ουάσινγκτον.
«Ο προστατευτισμός στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει ουσιαστικά αποκλείσει την Κίνα από την αμερικανική αγορά για πολλά αγαθά και υπηρεσίες, οπότε η εναπομένουσα μεγάλη αγορά τους – τουλάχιστον στον ανεπτυγμένο κόσμο – είναι η Ευρώπη», προσέθεσε.
«Έτσι, η Κίνα έχει ένα πολύ σαφές πολιτικό και οικονομικό συμφέρον να προσπαθήσει να σύρει την Ευρώπη προς τα ανατολικά και όχι προς τα δυτικά», κατέληξε.
To άρθρο ΕΕ – Κίνα: Αναλυτές καθησυχάζουν για την επιβολή δασμών στα ευρωπαϊκά γαλακτομικά και αυτοκίνητα δημοσιεύτηκε στο NewsIT .
[Πηγή:]www.newsit.gr