Πρόκειται για μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Απασχολεί περίπου 800 εργαζόμενους σε Αθήνα, Λονδίνο, Μόντρεαλ, Βανκούβερ και Νέα Υόρκη και όλοι οι πελάτες της είναι εκτός Ελλάδας.
Ο λόγος είναι για την Dialectica, εταιρεία που δραστηριοποιείται στην αγορά του knowledge brokering (υπηρεσίες παροχής πρωτογενούς έρευνας) και όπως εκτιμά ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της, Γιώργος Τσαρούχας, μιλώντας στη «Ν», σε τρία με πέντε χρόνια θα έχει έσοδα της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ.
Η μεγαλύτερη εταιρεία ανταγωνιστής της (GLG) έχει τζίρο περίπου 600 εκατ. και ιδρύθηκε πριν 24 χρόνια.
Τα τελευταία πέντε χρόνια η Dialectica, η οποία ξεκίνησε να λειτουργεί το 2015, αναπτύσσεται με ρυθμό 100% ετησίως, είναι κερδοφόρα με τζίρο 50 εκατ. ευρώ (2021). Φέτος θα έχει αύξηση περίπου 40%. Δεν έχει λάβει καμιά χρηματοδότηση από τράπεζα ή επενδυτή.
Πώς γεννήθηκε η Dialectica
«Το ξεκίνημα μιας νέας εταιρείας αποτελεί μια δύσκολη υπόθεση, που ενέχει ρίσκο και επίσης ο κάθε ένας που ξεκινά το επειχειρείν χρειάζεται να είναι σε θέση να αντέξει και μια ενδεχόμενη αποτυχία», επισημαίνει στη συνέντευξή του στη «Ν» ο κ. Τσαρούχας και μας αποκαλύπτει πώς γεννήθηκε η ιδέα:
«Χρησιμοποίησα ο ίδιος το προϊόν που προσφέρει και μου άρεσε. Τότε ίσως δεν ήταν τόσο ώριμο. Στη συνέχεια έκανα την αναγκαία έρευνα, είδα ποια είναι τα χαρακτηριστικά της αγοράς, οι ανταγωνιστές, οι πελάτες και καθώς βρισκόμουν στην κατάλληλη περίοδο της ζωής μου, με δυνατότητα να αναλάβω το ρίσκο, ξεκινήσαμε…
Από τις μεγαλύτερες δυσκολίες στο ξεκίνημα της επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι η επιλογή της αγοράς που θα δραστηριοποιηθείς. Υπάρχει περίπτωση πχ. να λανσάρεις ένα προϊόν και να μην είναι η αγορά έτοιμη να το αποδεχτεί. Είναι καλύτερο να έχεις ένα μέτριο προϊόν σε μία καλή αγορά παρά να έχεις το καλύτερο προϊόν σε μια δύσκολη αγορά.
Η Dialectica ξεκίνησε σε μια περίοδο που η αγορά είχε ανάγκη το προϊόν της.
Το σημαντικότερο και δυσκολότερο είναι να επιλέξεις τους κατάλληλους ανθρώπους – συνεργάτες για να πετύχεις τους στόχους σου.
Όταν επιχειρείς έχεις ανταγωνιστές, χρειάζεσαι πόρους και θα έλεγα πως πρέπει να έχει κανείς και τον κατάλληλο χαρακτήρα, ακόμα και τύχη, να βρεθεί στη σωστή στιγμή, αγορά και ιδέα. Αναγκαίο να βρεθούν όλα αυτά μαζί.»
Η γραφειοκρατία εμπόδιο;
Σύμφωνα με τον κ. Τσαρούχα «η γραφειοκρατία υπάρχει, αλλά μια επιχείρηση δεν αποτυγχάνει εξαιτίας της. Λόγω γραφειοκρατίας θα χάσεις χρόνο, ναι, αν π.χ. θέλεις να ανοίξεις ένα ξενοδοχείο θα παίξει ρόλο, αλλά στη δική μας επιχείρηση δεν έχει μεγάλη επίδραση. Το σημαντικό είναι να πιστέψεις στο προϊόν και σε αυτό που θέλεις να κάνεις.»
Τι ακριβώς κάνει
«Η ευρύτερη αγορά μας είναι αυτή του marketing research σε εξελιγμένη μορφή» επισημαίνει ο επικεφαλής της Dialectika και εξηγεί πως λειτουργεί και τι κάνει η εταιρεία:
«Παλαιότερα και ειδικά πριν το Internet, όταν ήθελε κάποιος να αντλήσει πληροφορίες για ένα προϊόν, μια αγορά, ζητούσε από τις εταιρείες marketing research μια αναφορά (reports). Ο πελάτης τη διάβαζε και ενεργούσε ανάλογα.
Η Dialectica, το έχει εξελίξει όλο αυτό. Παρέχει την επικοινωνία με τον ειδικό, μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία από μια αναφορά. Φανταστείτε την διαφορά μεταξύ του να διαβάζει κανείς μια αναφορά για την κτηματαγορά των Νοτίων Προαστίων της Αττικής ή να συνομιλεί με έναν έμπειρο μεσίτη της περιοχής. Αναμφισβήτητα θα αποκομίσει πληρέστερη εικόνα για το αντικείμενο που τον ενδιαφέρει από τη συνομιλία του με έναν ειδικό.
Όταν μας έρχεται ένα ερώτημα, ένα αίτημα, θα κάνουμε μια αρχική έρευνα στο Internet και μετά θα προσπαθήσουμε να βρούμε τους ειδικούς για να τους φέρουμε σε επαφή με τον πελάτη μας. Ο ειδικός μπορεί να είναι διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας ή και ένας απλός εργαζόμενος που γνωρίζει ένα αντικείμενο και μπορεί να μην έχει γράψει ποτέ μια σχετική αναφορά. Φανταστείτε κάποιος να θέλει να αγοράσει μια εταιρεία που παράγει υλικά για υδραυλικούς. Θα το φέρουμε σε επαφή με πελάτες της εταιρείας αυτής για να μάθει γιατί προτιμούν τα εργαλεία της.
Το λέει άλλωστε και η ονομασία μας. Διαλεκτική είναι η μέθοδος κατά την οποία συζητώντας και ακούγοντας διαφορετικές απόψεις κάποιος καταλήγει σε ένα συμπέρασμα μια αλήθεια, αντί να αποδέχεται την αλήθεια κάποιου. Ο πελάτης μας θα μιλήσει με όσους ειδικούς χρειάζεται. Ανταλλάσσουμε γνώση, προωθούμε την γνώση.
Η τεχνολογία έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της εταιρείας από την πρώτη κιόλας μέρα. Όλες μας οι λειτουργίες – από τον τρόπο που συνεργάζονται τα τμήματα μεταξύ τους μέχρι το πως βρίσκουμε expertise από όλον τον κόσμο μέσα σε λίγα λεπτά – διενεργούνται σε μια εσωτερική πλατφόρμα που έχουμε αναπτύξει εμείς στην εταιρεία. Η tech ομάδα της εταιρείας αποτελείται σήμερα από 60 και πλέον άτομα και ο στόχος μας είναι να φτάσουμε τα 100 μέσα στους επόμενους μήνες. Το μέλλον μας θα είναι άκρως τεχνολογικό, συνδυάζοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την τεχνητή με την ανθρώπινη νοημοσύνη (Artificial and Human Intelligence).»
Ο σχεδιασμός και η εξέλιξη
«Η Dialectica είναι δυνατόν να μετεξελιχθεί σε εταιρεία ανάλυσης μεγάλων δεδομένων», απαντά ο κ. Τσαρούχας στο σχετικό ερώτημα της «Ν».
«Και τώρα επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα αλλά ως ένα σημείο, υπάρχουν πολλά επίπεδα. Το σκεφτόμαστε, αλλά δεν είναι σε αυτή τη φάση η προτεραιότητά μας. Προέχει η επέκταση στις ΗΠΑ για να εξυπηρετούμε τους πελάτες μας άμεσα, ξεπερνώντας τη διαφορά της ώρας. Η αμερικάνικη αγορά είναι τεράστια και θέλουμε να αναπτυχθούμε εκεί περαιτέρω.»
Η μόδα του σύγχρονου επιχειρείν
«Το σύγχρονο επιχειρείν επικεντρώνεται κυρίως στην τεχνολογία, τις επιστήμες υγείας, τη βιοτεχνολογία» υπογραμμίζει ο κ. Τσαρούχας: «Ο πληθυσμός γερνά και οι συνταξιούχοι έχουν περισσότερες ανάγκες. Είναι μια μεγάλη αγορά η έρευνα για λύσεις και προϊόντα που βοηθούν αυτή την ηλικιακή κατηγορία. Στις επιστήμες υγείας και την τεχνολογία έχουν πέσει πάρα πολλά χρήματα τον τελευταίο καιρό».
Το disruption κυριαρχεί στην εποχή μας
«Όλα αλλάζουν με την τεχνολογία και με γρήγορο ρυθμό και το πρόβλημα είναι η δυσκολία να την αφομοιώσουμε» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Dialectica και προσθέτει:
«Αναλογιστείτε τα πολύ απλά της καθημερινότητας. Έχει αλλάξει ο τρόπος που παραγγέλνουμε τροφή και άλλα αγαθά. Πάει το τηλέφωνο… Χρησιμοποιούμε τις πλατφόρμες μέσω διαδικτύου.
Η Arbnb είναι το μεγαλύτερο ξενοδοχείο στον κόσμο και δεν έχει στην ιδιοκτησία της ούτε ένα ξενοδοχείο. Αντίστοιχα μια πλατφόρμα ταξί δεν έχει ούτε ένα ταξί.
Οι άνθρωποι πρέπει να μάθουν να επανεκπαιδεύονται. Πρόκειται για την μεγαλύτερη πρόκληση που έχει η ανθρωπότητα, να μην σταματά ποτέ η μαθησιακή διαδικασία. Χρειάζεται να προσαρμοστεί σε αυτό το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Θα έλεγα ότι ζωή μας αλλάξει διαρκώς, ακόμα και η στάση του ανθρώπου. Τι σημαίνει άνθρωπος; άνω θρώσκω, δηλαδή, αυτός που πορεύεται και κοιτάζει προς τα πάνω. Ε λοιπόν, έχουμε πάψει να κοιτάμε επάνω, κοιτάμε το «έξυπνο» κινητό μας!
Η ανάγκη για την υπηρεσία μας, η αντιμετώπιση δηλαδή του disruption που συντελείται είναι εξαιρετικά μεγάλη. Η πληροφορία έχει τη δύναμη.»
Το επιχειρείν στην Ελλάδα
Όπως πιστεύει ο κ. Τσαρούχας «το επιχειρείν στην Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα με κυριότερο τη δημιουργία της κοινότητας των startup που πλέον έχει αποτύπωμα. Σε θετική τροχιά βρίσκεται και η ψηφιοποίηση. Τα μεγαλύτερα προβλήματα στη χώρα είναι το εκπαιδευτικό σύστημα και οι καθυστερήσεις στη δικαιοσύνη. Το δημογραφικό επίσης είναι πρόβλημα, αν και μένει να δούμε την έντασή του τα επόμενα χρόνια, αφού η τεχνολογία αντικαθιστά ήδη σε αρκετές περιπτώσεις τον άνθρωπο.
Είναι αναγκαίο να βοηθηθούν οι εξωστρεφείς εταιρείες αυτές που δεν ανακυκλώνουν τον πλούτο, αλλά φέρνουν πλούτο στη χώρα. Για να πάμε μπροστά χρειάζεται να έχουμε εξαγωγικά προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Η οικονομία μας είναι πολύ εκτεθειμένη στον τουρισμό και την ναυτιλία. Και είδαμε τι έγινε με την πανδημία, πόσο επλήγη ο τουρισμός.»
- Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι η Dialectica θα είναι ο βασικός μισθωτής (anchor tenant) στον Πύργο του Πειραιά. Θα μισθώσει τους 6 από τους συνολικά 22 ορόφους του Piraeus Tower (περίπου 6.210 τ.μ. από τον 9ο μέχρι τον 14ο) διατηρώντας option για ακόμα τρεις, προκειμένου να στεγάσει τους περίπου 500 εργαζόμενους της στην Ελλάδα.
- Το 2022 η Dialectica συμπεριλήφθηκε στη λίστα των Financial Times με τις «ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες της Ευρώπης». Μπήκε στη λίστα αυτή το 2021. Την ίδια χρόνια βραβεύτηκε από το Great Place to Work® ως ένα από τα καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα της Ευρώπης για δεύτερο συνεχόμενο έτος και από το 2020 βρίσκεται σταθερά στην ετήσια λίστα των Best WorkplacesTM Ελλάδας.
- Το 2021 η αξία της παγκόσμιας αγοράς knowledge brokering εκτιμήθηκε σε 2 δις. ευρώ και «τρέχει» με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 15 – 20%. Η ευρύτερη αγορά στην οποία κινείται, αυτή του marketing research, παγκοσμίως έχει τζίρο 80 δις. ευρώ.