Εκπτώσεις στην ποιότητα της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, η οποία στηρίζεται κυρίως στους ιδιώτες γιατρούς, ξεκινούν με την καθιέρωση των ηλεκτρονικών ραντεβού στην καινούρια πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ.
Το νέο σύστημα, αναμένεται να οδηγήσει τους ασθενείς σε πολύ μεγαλύτερες ιδιωτικές πληρωμές, αποφεύγοντας τη συμμετοχή του ΕΟΠΥΥ, εάν επιλέξουν τελικά να εξεταστούν από το γιατρό που τους παρακολουθεί μέχρι σήμερα.
Ο λόγος είναι μια σειρά περιορισμοί που εισάγονται με τη λειτουργία της νέας πλατφόρμας της ΗΔΙΚΑ για να κλείσουν το πολυπόθητο ραντεβού με τον γιατρό.
Παρατηρείται μονομερής μεταβολή των συνθηκών εργασίας που απορρέουν από την σύμβαση μεταξύ των δύο μερών, ρύθμιση που εκτός των άλλων ελέγχεται για την συνταγματικότητα της
Τρεις ιατρικοί σύλλογοι, αυτοί του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και των γιατρών που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ, επισημαίνουν μια σειρά από προβλήματα που δεν έχουν επιλυθεί και αναμένεται να επιβαρύνουν την πρόσβαση των ασθενών, αλλά και την ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας που παρέχονται εκτός νοσοκομείου.
Ποιότητα υπηρεσιών
Το πρώτο ζήτημα που θέτει ο Ιατρικός Σύλλογος Πειραιά είναι η εξέταση των ασθενών και η συνταγογράφηση φαρμάκων μέσα σε ένα τέταρτο της ώρας. «Δεν είναι λογικό μέσα σε 15 λεπτά να υποβληθεί σε εξέταση ένας ασθενής και μετά να λάβει την ιατρική συνταγή, όταν πρόκειται για ιδιαίτερα περιστατικά καρδιολογικού, χειρουργικού, αναπνευστικού, οδοντιατρικού ή ψυχιατρικού ενδιαφέροντος», αναφέρει ο Ι.Σ. Πειραιά, επισημαίνοντας παράλληλα, ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για τηλεφωνικά και επείγοντα ραντεβού, ούτε η δυνατότητα από τον γιατρό να δίνει προτεραιότητα σε περιστατικά ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Αντίστοιχα, δεν υπάρχει δυνατότητα σε ορισμένες κατηγορίες ασθενών να κλείνουν ραντεβού με τρίμηνη προθεσμία.
Σε ότι αφορά τους γιατρούς, αφού επισημαίνεται η καθηλωμένη τιμή της επίσκεψης από το 2012, υπογραμμίζεται ότι χρειάζεται βελτίωση στις συμβάσεις εργασίας των γιατρών σε ότι αφορά το ωράριο.
Αντίστοιχα, ο ΙΣΘ τονίζει ότι «καθώς ο γιατρός είναι υποχρεωμένος να δηλώνει ωράριο δεσμεύοντας χρόνο για υπηρεσίες που μπορεί να μην αμειφθεί, παρατηρείται μονομερής μεταβολή των συνθηκών εργασίας που απορρέουν από την σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ των δύο μερών, ρύθμιση που εκτός των άλλων ελέγχεται για την συνταγματικότητα της».
Νέες ιδιωτικές πληρωμές
Από την πλευρά της η Ένωση Ιατρών ΕΟΠΥΥ, σημειώνει ότι το νέο σύστημα ραντεβού ζητά από τους ιδιώτες ιατρούς να δεσμεύσουν για τουλάχιστον 2 μήνες καθημερινό ωράριο στο ιδιωτικό τους ιατρείο, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την υφιστάμενη σύμβαση τους. Το αποτέλεσμα θα είναι οι ασφαλισμένοι να μην μπορούν να βρουν διαθέσιμο ραντεβού από την 1η ημέρα του μήνα και να κληθούν να πληρώσουν από την τσέπη τους και αυτήν την υπηρεσία.
Στην ίδια κατεύθυνση και ο Ιατρικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, επισημαίνει ότι «είναι σίγουρο πως αν τελικά τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα, καθώς διαταράσσεται η λειτουργία κάθε ιδιωτικού ιατρείου, πολλοί από τους συμβεβλημένους γιατρούς στην καλύτερη περίπτωση θα μειώσουν πολύ την επιλογή των διαθέσιμων ωρών για ραντεβού στους ασφαλισμένους που προσέρχονται σε αυτούς μέσω του ΕΟΠΥΥ, οι δε ασφαλισμένοι που θα προσέρχονται εκτός της εφαρμογής θα πρέπει να επιβαρύνονται το κόστος της επίσκεψης».
Προαιρετικά … απέτυχε
Προσθέτει μάλιστα, ότι το σύστημα αυτό, «ήδη από τον Οκτώβριο του 2024 λειτουργεί προαιρετικά, με… πολύ μικρή συμμετοχή τόσο των γιατρών όσο και των ασθενών, που προτίμησαν τον παραδοσιακό τρόπο επικοινωνίας με τον γιατρό τους.
Είναι δεδομένο πώς τελικά η υποχρεωτικότητα εφαρμογής της νέας πλατφόρμας ραντεβού των ασθενών με συμβεβλημένους γιατρούς θα δυσχεράνει ασθενείς και γιατρούς στην καθημερινή επικοινωνία μεταξύ τους, θα δημιουργήσει προστριβές και εν τέλει θα αποβεί σε βάρος της παροχής υπηρεσιών υγείας σε πρωτοβάθμιο επίπεδο».
Επιπλέον, ο ΙΣΘ παρατήρησε ότι προκειμένου ο γιατρός να πληρωθεί την επίσκεψη, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η υπογραφή του ασθενούς σε ειδικό εκτυπωμένο φύλλο του οργανισμού το οποίο και υποβάλλεται κάθε μήνα μαζί με το τιμολόγιο πληρωμής των επισκέψεων. Όσο για το επιχείρημα της κεντρικής διαχείρισης των ραντεβού, πρόσθεσε ότι σε πραγματικό χρόνο καταγράφεται η ημερομηνία και η ώρα της επίσκεψης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα των επισκέψεων στην εφαρμογή e-prescription.
Με την υποχρεωτική εφαρμογή του νέου τρόπου ραντεβού, σύμφωνα με τον ΙΣΘ:
- Θα προκύψει δυσλειτουργία στην ομαλή πρόσβαση των ασθενών στα ιατρεία, καθώς η εξοικείωση με τα ηλεκτρονικά μέσα δεν είναι η ίδια σε όλες τις ηλικιακές ομάδες ειδικά στους μεγαλύτερης ηλικίας ασθενείς.
- Η πλατφόρμα δεν είναι λειτουργική σύμφωνα με τις ανάγκες του ασθενή να επισκεφθεί συγκεκριμένο γιατρό (τον θεράποντα), αλλά εμφανίζει μόνο τους διαθέσιμους γιατρούς την ημέρα και ώρα που αναζητά ο ασθενής κατά την είσοδο του στην εφαρμογή.
- Διαταράσσεται η αμεσότητα επικοινωνίας του ασθενή με τον γιατρό ειδικά στις περιπτώσεις ασθενών με χρόνιες παθήσεις που επισκέπτονται σε συστηματική βάση τον ίδιο γιατρό.
- Δεν υπάρχει πρόβλεψη για περιστατικά που χρήζουν άμεσης εξέτασης από τον γιατρό.
- Δεν μπορεί να υπάρξει μεταχρονολογημένη καταχώρηση της επίσκεψης στις περιπτώσεις δυσλειτουργίας της πλατφόρμας συνταγογράφησης. Στην περίπτωση αυτή ο ασθενής πρέπει να κλείσει νέο ραντεβού για να λάβει τη συνταγή του.
[Πηγή:]www.in.gr